Krzysztof Leski Krzysztof Leski
1466
BLOG

Dwa w jednym

Krzysztof Leski Krzysztof Leski Ekonomia Obserwuj temat Obserwuj notkę 42

Rozdział I. Promodżem

Wróciłem właśnie z tesco i nie wątpię, że bywalcy s24 nie mogą się doczekać posta o tym, co mnie spotkało przy regale z dżemami. Sam dżemów nie jadam, truskawkowego w szczególności. ale choćby lodówka była pełna, córa rozedrze się: Znowu nie ma nic do jedzenia! - gdy nie ma dżemu z truskawek lub malin, dwóch rodzajów śmierdzącego sera i tuzina różnych warzyw.

Uwaga - czysta, żywa reklama: chwytałem już słoik dżemu marki "Stovit-fruta-Dżem Truskawka-Tegoroczne Zbiory-Seria Limitowana", bo to jeden z tańszych - dziś 2.09 zł za 270 g, gdy wzrok mój przykuła wywieszka Oferta specjalna. Obok stały te same dżemy, w identycznych słoikach, ale pakowane w promocyjne dwupaki. Cena za dwupak: 4.99 zł. Niechże dodam, że premii żadnej w dwupaku nie było, nie licząc zafoliowania.

image

Nabyłem słoik pojedyńczy, którego zdjęcie wykonane w domu załączam. Zgodnie z zasadami sztuki, by dać wam wyobrażenie o rozmiarze nieznanego wszak wam przedmiotu, na zdjęciu umieściłem inny, bardziej znany obiekt - w tej roli z wdziękiem wystąpił Canon. W tesco nie miałem przy sobie aparatu, a telefonem z założenia nie fotografuję, bo wstyd.

Tym razem może trzeba było, bo nie kryję, że zdębiałem. Tesco często osobliwie ustala ceny, np. od miesiąca nie opłaca się kupować makaronu Lubelli w półkilowych paczkach, bo dwie ćwiartki (bez skojarzeń proszę) wyjdą znacząco taniej. Ale przynajmniej nikt mi nie wmawia, że to droższe coś - to promocja.

Jak sięgnę pamięcią, takiej bzdury, jak ten promodżem, nie widziałem. Pamiętam "promocję" mikrofalówek (przekreślona cena "zwykła: 249 zł, cena "promocyjna": 249 zł) oraz wyjątkowo złośliwą mieszankę promocji pepsi tego lata: czteropak półtoralitrówek za 9.99 zł i tuż obok czteropak dwulitrówek za 14.99 zł. Wg moich obserwacji większość wybierała ten drugi...

Rozdział II. Teskołocz

Tytuł całości dotyczy nie dwupaków dżemu, lecz dwóch wątków posta. Sensacyjny wątek z życia tesco służy oczywiście przyciągnięciu czytelników i zwiększeniu szansy na to, że ktoś mi doradzi w sprawie, w której pomocy potrzebuję. Robocza nazwa tej sprawy brzmi "teskołocz".

Gdy rząd ogłosił plan podwyżki VATu, postanowiłem przygotować się do tematu. Trochę własnych danych się przyda, gdy będziemy zimą i wiosną 2011 śledzić oficjalne komunikaty o inflacji, a może także w znacznie dalszej przyszłości, gdy ewentualnie Polska przyjmie euro. Od dwóch miesięcy podczas zakupów w tesco notuję ceny 18 podstawowych (z mojego punktu widzenia) artykułów żywnościowych.

Arkusz stworzyłem oczywiście w OpenOffice'owym Spreadsheecie, przekonwertowałem do .xls i wrzuciłem do telefonu z WM 6.5. Notuję zatem w Excelu mobile, który jednak nie służy naturalnie do poważniejszych zastosowań. Aby cyklicznie dzielić się z wami listą cen, zamierzam napisać skrypcik, który z arkusza wybierze dane najświeższe, porówna je z notowaniem poprzednim oraz z pierwszym, po czym zrobi z tego zgrabną tabelkę w hateemelu.

Doświadczenia z arkuszami kalkulacyjnymi mam jednak nikłe, proszę więc fachowców o radę: w czym skrypt (lub program) napisać i na czym pracować? Jak to wygląda z punktu widzenia dostępnych bibliotek funkcji? Rozważam napisanie skryptu php lub programiku w C. Jeśli tak, jaką postać bazy danych zalecicie? Arkusz excelowski, czy może SQL (niechętnie) lub XML (chętniej)? A może skrypt w zupełnie mi nieznanym języku wewnętrznym Spreadsheeta? A może najprostsze byłoby to, co w zasadzie odrzucam - czyli zrobienie tego od początku do końca w Excelu? Kłopot w tym, że MS Office'a nie posiadam i nabywać nie zamierzam .

Podkreślam, że proszę o radę, a nie o usługę. Skrypcik lub programik napiszę sam, ale chętnie dowiem się, jak się za to zabrać, by zminimalizować problemy zamiast je sobie piętrzyć.

Salonowa lista prezentów Bawcie się dobrze ChęP: -3/6   ChęK: -3/6   ChęS: -3/6 . Półbojkotuję "lubczasopisma" Baby od chłopa nie odróżniacie! Protestuję przeciwko brakowi Freemana

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka